Project Description

سید صدرالدین فردوسی
مدرس دوره

نگارش خلاقِ فیلمنامه

آنچه که در ابتدا به ذهن هر فیلمنامه نویس مبتدی می‌رسد، چگونگی آغاز نوشتن است. همیشه با این سوالاتی که از کجا شروع کنم؟ چگونه آغاز کنم؟ چگونه آن را به ایده تبدیل و سپس آن را بسط دهم؟ اساساً درباره چه بنویسم؟ آیا تجربه کافی را دارم؟ از چه شروع کنم؟ از شخصیت یا مکان نمایش و یا از گفت‌وگو و موقعیت‌نمایشی؟ آیا نگارش خلاق، توانایی پاسخ به این همه پرسش را داراست؟ باید گفت که در این دوره، تمرکز ما بیشتر بر روی شناختِ شخصیت نویسنده است، اگر فیلمنامه نویس، خود و زندگی شخصی‌اش را بشناسد، بخش عظیمی از راه را رفته است. در این جلسات با بیان مهارت های خلاقیت در عرصه نگارش فیلمنامه، تمرین هایی متناسب با محتوای کلاس ارائه خواهد شد.

اهداف دوره

  • مارتین پوشنر، نویسنده کتاب «تئاتر ایده‌ها» معتقد است بنیانِ فکری متون نمایشی، رساله‌های افلاطون است. خود‌شناسی از جمله نکاتی است که افلاطون، در این رساله‌ها بدان اشاره می‌کند. بر این اساس، از مهم‌ترین اهدافِ کارگاه نگارش خلاق این است که نویسنده، ورایِ جهان معاصر که انسان را از خویشتن دور می‌کند در موقعیتِ خودشناسی قرار بگیرد. تمرینِ خودشناسی و شناکردن در اقیانوسِ خاطره‌های خویش، عالی‌ترین مهارتی است که یک فیلمنامه‌نویس یا نمایشنامه‌نویسِ مبتدی باید آن را کسب کند.
    تأکید فیلمنامه نویسان مطرح جهان بر این است که در ابتدای راه فقط به دنبال ایده‌ای باشید که از درون شما تراوُش کرده و شما را به لحاظ درونی دگرگون کند. در کارگاه نگارش خلاق فیلمنامه، جهت دست‌یابی به این هدف، گرد هم خواهیم آمد.

برنامه جلسات و مباحثی که در دوره طرح می‌شود:

  • جلسه اول، سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰: بانک عاطفی
  • جلسه دوم، پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰: الهام و گسترش بخشیدن به تخیل
  • جلسه سوم، سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰: مسئله و راز در نویسندگی
  • جلسه چهارم، ‌نج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰: حافظه و خلاقیت

  • جلسه پنجم، پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰: حافظه و خلاقیت

  • جلسه ششم، ‌سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰: موسیقی و خلاقیّت

  • جلسه هفتم،‌ پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰: شخصیت و خلاقیت
  • جلسه هشتم: سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰: دیالوگ و خلاقیت
  • جلسه نهم، پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰:‌ موقعیت و خلاقیت

منابع درس :

  • نمایشنامه نویسی قدم به قدم (مارش کسدی)

  • تمرین نگارش فیلمنامه (ژان کلود کریر)

  • راهنمای عملی نمایشنامه نویسی (نوئل گرگ)

  • استفاده از پایان نامه هایی که در دو دوره ارشد (ادبیات نمایشی و فلسفه هنر) اینجانب به نگارش در آمده اند نیز بهره خواهم برد.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

  • برای طلاب و دانشجویانی که به فیلمنامه‌نویسی و سینما علاقه‌مند هستند و می‌خواهند به طور جدی نگارش در این عرصه را تجربه کنند.

  • این دوره در ده جلسه ۹۰ دقیقه‌ای به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
  • جلسات روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه ساعت ۶ بعد‌ از ظهر برگزار می‌شود و شروع جلسات از روز سه‌شنبه، ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.
ضبط جلسات:
به دلیل اینکه کارگاه‌ها و دوره‌های مؤسسه به صورت کاملا آنلاین برگزار می‌شود و هدف ما تعاملی بودن و حضور در جلسات، درست مانند کلاس‌های حضوری است، از ضبط و انتشار فایل کلاس‌ها معذور هستیم.
البته شرکت‌کننده‌ها در صورت تمایل می‌توانند کلاس‌ها را برای استفاده شخصی و مراجعات آینده ضبط کنند. در صورت ضبط کردن لطفا به جهت رعایت حقوق مؤسسه و اساتید محترم از نشر آنها خودداری کنید.

گواهی شرکت در دوره:

  • در پایان دوره، در صورت درخواست شرکت‌کننده، گواهی پایان دوره صادر می‌شود.
  • توجه داشته باشید که گواهی دوره به صورت فایل پی دی اف رنگی و با مهر و امضای رسمی موسسه بین‌المللی حکمت ارسال می‌شود و در صورتی که نیاز به نسخه چاپی داشته باشید می‌توانید آن را پرینت رنگی بگیرید.
  • گواهی، پس از تکمیل فرم درخواست و پرداخت هزینه مربوطه از طریق ایمیل ارسال می‌شود.
  • جهت صدور گواهی، پس از پایان دوره،‌ فرم درخواست گواهی را تکمیل و ارسال بفرمایید.
  • لطفاً درخواست گواهی را صرفاً پس از پایان دوره ارسال کنید.
درخواست صدور گواهی
  • ثبت‌نام جهت شرکت در دوره،‌ الزامی است.
  • ثبت‌نام تنها پس از پرکردن فرم ثبت نام و پرداخت هزینه دوره،‌ نهایی می‌شود.
  • پس از تکمیل ثبت‌نام، پیامک و ایمیل تایید برای شما ارسال می شود.

فرم ثبت‌نام کارگاه نگارش خلاقِ فیلمنامه

در صورتی که قبل از ثبت‌نام سوالی داشتید، می‌توانید با شماره ذیل تماس بگیرید:‌

۰۹۰۲۳۵۶۴۴۰۰